lördag 23 april 2016

Upp och ner!

Det går upp och det gå ner, alltså man kan säga att livet är en berg och dalbana... Och det är väl tur det, för livet kan ju inte vara på topp jämt, eller kan det? Ja, i så fall skulle det väl vara för bra för att vara sant, för lite elände och sorg ingår nog i livet, för hur ska man annars kunna uppskatta det som är bra... Ibland är det upp och ibland ner, det är så livet är!! Och i det här inlägget tänker jag skriva om det som mest förgyller livet just nu och lite av det som kanske gör livet lite tråkigare....

Jag tänker börja med det som jag är mest glad för nu. För det första är det ju helg, men sedan är jag så innerligt glad att våra NP är över... Och nu efter några veckor av rättning och sammanställning och sambedömning är jag så himla glad över att hela sexan, 66 elever har klarat sig med minst godkänt, alltså minst ett E, tjoho...:) Det gör mig så fantastiskt glad, vilket slit det har varit, för matte är inte lätt och svårighetsgraden för mellanstadiet har höjts rejält... Jag har ju ojat mig en del för att matematiklyftet varit jobbigt, men samtidigt sagt att det utvecklat mig och till syvende och sist ska det gynna eleverna och kanske har det (en del) redan slagit väl ut. För visst har jag ändrat en del på min undervisning, bytt fokus, alltså inte bara arbete i matematikboken utan blandar med mycket annat t.ex. lagt mycket extra tid till bråk som är väldigt svårt för eleverna... Ja hur som helst värt att fira med ett glas vin som min rektor sa, så sagt och gjort vi gick till Royal  i fredags kväll och år goda kycklingspett med tzatziki och till det vitt vin :)
och så blev vi bjudna på riktigt goda chokladpraliner!
Vi fortsätter med roligheterna tycker jag :) Och det är väl just våren, att det är så himla vackert ute i naturen, en fröjd för ögat. Igår gick vi en promenad till Gästgivarehagen, en plats som jag bara älskar. Jag lekte där som barn, jag har promenerat och lekt där med våra barn och är övertygad om att det blir många besök där med våra barnbarn :) Just nu på våren är där så otroligt vackert med ett hav av vackra vitsippor :)
Ja, visst är det underbart, men vad är det då som saknas? Jo, värmen förstås, det är så himla kallt och framför allt kalla vindar :( Jag fryser mest när jag är ute och det gör mig irriterad... Och inte blev jag gladare när jag såg detta....


Så nu mina vänner!!!!

Men så var det upp igen! Johanna är just nu i Hässleholm för att repa in till rockmusikalen "Rock the night". Och tydligen har det varit ett väldigt tryck på biljetterna så de har t.o.m. släppt biljetter till extra föreställningar :) Alltså det ska bli så spännande att nästa helg åka och kolla, för på fredag är det premiär :) Jag är så glad för att Johanna blev uttagen att vara med i denna show, som hon kämpar och sliter så var det äntligen hennes tur... Hoppas också att detta öppnar upp för fler jobb, för denna bransch är så otroligt tuff och orättvis :(
Och till sist, det har ju kommit en prins och tyvärr så har en Prince lämnat oss. Så klart är prinslyckan på på slottet total då lilla Alexander kom till världen...:) Tycker dessutom att namnet är fint och passande, kan väl kanske tycka att det är onödigt med så mycket som tre namn till... men men inte mina problem :).

Men då till det som var det tråkiga, det var ju att en rockikon, ett musikgeni som Prince har lämnat oss. Faktiskt en av de få idoler som jag alltid har haft som idol eller i alla fall verkligen gillat hans musik.  Hans "Purple rain" är bara outstanding.... Det man ännu inte vet är ju om han tagit livet av sig eller, och om det skulle vara så är det verkligen olyckligt, men hur eller hur är det sorgligt och han kommer att vara mycket saknad i musikvärlden....

Jaha, så är det alltså, livet går upp och ner som en berg och dalbana och så är det vare sig man vill eller inte. Men det är väldigt viktigt att vi njuter av livet och tar till oss det som vi mår bra av!

Kram till er alla och ha en underbar helg!
/Kram!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...