tisdag 5 april 2016

Ao Nang!

Nu har jag kommit hem från Paradiset och det är med blandade känslor. Resan har varit toppen och jag har tankat en massa energi. Måste säga att det var nog en av de bästa semestrarna jag upplevt, kanske eftersom det var så här mitt i terminen och förstås att det var ett väldigt efterlängtat resmål. Som lärare är man ju inte van vid att åka iväg så här och och för mg var det allra första gången, jag har bara åkt utomlands på semester på sommarlovet förut....

Nu tänkte jag fortsätta skriva om vår resa vidare till Ao Nang, eftersom det var väldigt dåligt nät där så kunde jag inte lägga ut några inlägg därifrån. Mitt första intryck var att det var en viss skillnad på Ao Nang och Koh Lanta... På Lanta är det väldigt lugnt, ett lite mindre ställe där stränderna ligger längs den stora vägen som går genom hela Lanta, men man hör inget från vägen på stranden. Man tar moppe eller tuktuk och åker från strand till strand. De flesta restaurangerna och hotellen ligger längs stranden, men det finns även uppe vid vägen. Men som sagt lugnt, inga stimmiga försäljare eller inkastare på restaurangerna. De flesta massörer har mysiga öppna ställen där man ligger och hör havets brus, i Ao Nang fanns massörerna i vanliga rum med air condition, ingen härlig känsla alls. Ao Nangs stränder är ju heller inte speciellt fina eller mysig utan istället så får man ta longtailbåt och åka ut på olika öar. Vi tog en tur till Pranang beach som bara tog 10 min, där hade jag dessutom varit en gång tidigare och visste att det var rätt trevlig, framför allt gillar jag matbåtarna där...:)
 Matbåten, där vår måltid (inkl singha) gick på knappt 300 TBT, ca 70kr
 I en grotta finns en underbar samling av en salig massa fallos :)
Man skulle kunna kalla det Dicks place :) :)
På stranden förberedde de för bröllop!
Efter en härlig dag var det dags för hemfärd!
Väl hemma så var det dags för lite poolhäng med våra nya värmlandsvänner :) Mellan 4-7 var det också Happy hour så några drinkar slank det allt ner :)
 På kvällen efter maten blev det ett besök på Boogie bar!

Dag nummer två åkte vi longtailbåt till Poda, vilket tog ca 20 min!

Efter en dag på Poda hade vi bestämt träff med Lotta och Uffe som även de hade anlänt Ao Nang. Vi gick ut och åt på en restaurang, som Peter Torstensson, en vimmerbybo är delägare till. Och kvällen till ära fyllde Lotta år :)

Nu var det då meningen att detta var vår sist kväll, men tidigt morgonen efter kom ett mail från Fritidsresor att planet var inställt p.g.a. tekniskt fel och att vi skulle få ny avgångstid 10.00. Jaha lite snopet och innan klockan var 10 kändes det olustigt...  Men när sedan det nya beskedet kom att planet inte skulle lyfta förrän nästa morgon kl. 7 så kändes det bättre och det var bara att boka en natt till på hotellet, vilket heller inte var någon svårighet. Ja inte gick det någon nöd på oss inte, en dag till på stranden och eftermiddag vid poolen kunde väl inte skada :)

Men sedan framåt klockan 20.00 kom ytterligare ett mail från Fritidsresor att planet som vi skulle åka med hem morgonen därpå fortfarande inte hade lyft och ny tid skulle komma senare. Nu fick fick vi för tredje gången avboka taxin och ännu en väntan intogs. Nu måste ja väl villigt erkänna att jag började oroa mig för att jag inte skulle hinna hem och jobba. Klockan var drygt 23 när vi fick det sista mailet om att planet skulle gå kl. 10 dagen efter... Då kunde jag koppla av och gå och lägga mig :)

Informationen om vad som egentligen hänt med planet fick vi inte veta av Fritidsresor, utan det fick vi läsa i Expressen :(

Nu är vi väldigt glada att vi bara hade flygstol så att vi slapp transporteras vidare till Trang som är 20 mil söderut.

Sista frukosten på hotellet!! Min nya kompis Lova :)
Och så var vi då äntligen på Krabis flygplats med värmlandsfamiljen!
 Flygturen gick smidigt och vi var på Arlanda efter 10.40 tim och då väntades en 3 timmars bilresa hem till Vimmerby..

Jag säger inte hej då Thailand utan Pop kan mai, som betyder på återseende :)