lördag 29 september 2012

Sötaste modellhunden!

Vilken himla söt jakthund som var i Vimmerby shopping i torsdag, sötaste modellhunden ever...:) Men känner jag inte igen denna söta hund? JO det är ju Jeko♥, finaste hunden:) AT Oudoor har reklam för sin GPS väst av märket Boett, och då fick givetvis Jeko vara modell..:)


Kan inte riktigt smälta hånet från veckan. Jag förstår att många reagerar och tycker att 10000 kr löneökning inte är rimligt, men det är så mycket man räknar med att vi skulle ha haft om vi hade följt en normal löneutvecklingen. Gapet mellan lärare och andra jämförbara grupper är mellan 8 000 - 10 000 kronor och illustrerar vad som är en nödvändig höjning på sikt. Gapet måste täppas till för att avvärja den lärarkris som Sverige står inför.


Sedan har väl inget trott på så mycket heller, men det är stor skillnad på 10000 kr och 1000 kr. Tyvärr har också media visat en lite fel bild av vad våra löner ligger på, för när någon pratar i teve om sina låga löner så kommer de från Stockholm och där ligger medelsnitt på 27 000 kr och det ska jag tala om att det är nog ingen på vår skola 1-6 som ligger på den lönen :(

Jag är glad att det blivit reaktion på detta efteråt, att det inte tystades ner med en gång. Många gjorde stort uppror i torsdags och det är bra att visa på vårt missnöje. Flera kräver också avgång på de båda ordförandena i lärarförbunden....

Må så gott i helgen fina bloggvänner!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad ligger en normal lön på då om inte 27.000 som i Stockholm? Du skriver att ni inte har den lönen men säger inte vad du själv har i lön, det är väl ganska vesäntligt om man skall kräva 10.000 mer i lön ?? Nä, ni ska nog vara glada för 1000 spänn, finns de som inte fick mycket mer och då är det människor som jobbar både helger, nätter,osv.

Marie sa...

Den som ligger högst hos oss på A-L skolan ligger på dryga 26000 kr och den personen har arbetat som lärare i över 20 år. 27000 kr i stockholm är dessutom medelsnittet och läraren som uttalade sig hade inte arbetat många år som lärare.

Man måste också skilja på utbildningarna, eftersom de som utbildar sig på Universitet har stora studieskulder. Det finns många som arbetar som hantverkare och bara har 2 eller 3-årigt gymnasie och inga studieskulder och de ligger oftast närmare 30000kr. Jag tycker också t.ex. sjuksköterskor ska ha en rejäl löneökning och det är väl också det som den yrkesgruppen kämpar för. De ville höja ingångslönen rejält och därför tog många nyexade inte sommarjobb om de inte fick högre ingångslön. Alla har rätt att kämpa för sina rättigheter!

Marie sa...

Jag själv ligger på 24 000 kr men många hos oss ligger och skvalpar på mellan 20000 och 22000 kr.

Anonym sa...

Utbildning är ju något man själv har valt, vet man sen att det är dåliga löner på det man utbildat sig till, ja då har man kanske valt fel spår. Jag är själv 45 år och har en lön på 26000, jobbar med det jag trivs med och hade inte sagt nej till 10,000 mer i månaden.Men kanske det är så att man glömmer att vi vanliga 8-17 arbetare bara har 5 veckors semester men jobbar kanske både kvällar och helger precis som ni lärare som har x antal fler lediga dagar/veckor per år än andra ? Ingår inte detta i era "sura" löner? Jag hade gärna haft 24000 i lön mot all annan ledig tid.

Marie sa...

Ja vi har 7 veckor ledigt på sommaren, och några lov till men varende timme har vi jobbat in för vi jobbar 45, 5 tim i veckan och jag tror att att varenda lärare skriver under att de jobbar mer än så. Varenda lov utan sommarlovet jobbar vi med sådant som vi inte hunnit med t.ex. olika sorters dokumentation, planering m.m.

Många nya arbetsuppgifter har tillkommit och inga har tagits bort, inget man visste när man valde yrket. Det är kanske inte lönen som är det första man tänker på när man valde utbildning. Jag gillar att arbeta med människor och valde mellan lärare och sjuksköterska, tänkte inte alls på lönen.

Nu trivs jag väldigt bra med mitt yrke, men en sak som är säkert är att mer ledigt än någon annan har vi inte. Det kan du nog fråga vilken lärare som helst. Jag tänker precis som dig ibland, tänk om man hade ett yrke där man slutar kl. 17.00 och är ledig resten av kvällen och helgen. Jag har haft ett annat jobb där jag arbetade både kvällar och helger, men i istället var jag då ledig någon dag eller förmiddag i veckan, vilket vi inte har. Tyvärr är det allt för många som tror att lärare har en massa ledig tid, om det vore så väl. Jag har märkt att den som lever med en lärare eller har en i bekantskapskretsen ändrar denna uppfattning. Både jag och många har haft andra yrken innan så vi vet att det finns skillnader, både för- och nackdelar.

Marie sa...

Vi jobbar inte 45, 5 tim i veckan utan 50, 5 tim, alltså 10, 5 tim mer än heltid, vilket sedan vi får ut i lov. Vartenda lov har vi jobbat in!

Elina sa...

Kan "anonym" sluta vara anonym samt korkad. Skola är väl det viktigaste en människa gör i sitt liv, det är viktigt för ALLAS framtid. Det är väl därför viktigt att vi behåller våra lärare och ger dom bra lön, det är bland det viktigaste jobbet i världen! Hur skulle världen se ut utan skola. Samma sak att lärare har valt att studera och få en studieskuld, du har ju då valt att jobba nätter/kvällar, ditt pucko! Hon behöver väl inte hänga ut sig med sin lön bara för att hon vill generellt att ALLA lärare ska ha bättre löner för det enorma jobb dom gör. Dom utvecklar barn/ungdomar och ger dom kunskap och en framtid. Flytta till Afrika då om du inte tycker skolan är viktig!

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...