onsdag 24 april 2013

språksvårigheter:):)

Särskrivningar; en skum tomte eller en brun hårig dam eller jätte bra eller en sjuk sköterska, skillnad på de eller dem, ända eller enda, skylt, eller skyllt, smält eller smällt, ja det är mycket att hålla reda på i svenska språket:) Felstavning och särskrivning är något jag kan reta mig på när jag ser, främst från vuxna:) och något jag är rätt noga med som lärare, däremot är jag inte lika petig med de och dem, så klart jag uppmärksammar eleverna om det, men är inte lika hård med pekpinnen....:)

Men ibland slår det slint även i mitt huvud när jag ska skriva, t.ex. ända, det är ju den som sitter där bak och inte "det enda jag har". Så när jag ibland ska skriva "dagen har gått till enda" eller kanske ska det vara ända, nej det är ju ändan, rumpan:):) ☺

Ja det där med språk är inte alltid lätt och kan sätta griller i huvudet på vem som helst. Men då när förvirringen är som störst och jag bestämt mig för "enda" dyker det upp en kollega som talar om att när "tiden gått till ända" ska det vara med ä, och visst det var som jag kände, men ändå kändes det fel. Men nu vet jag och då behöver jag inte tveka mer på det, tack kära kollega:)

Kramar Marie!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...