torsdag 7 mars 2013

Debatten fortfarande vid liv!

Intressant att debatten om låga lärarlöner och hög arbetsbörda håller i sig, och det gillar jag:) Jag skrev ju en del om det när Lärarförbunden kämpade för 10 000 kr mer i lön för lärarna. Nu blev det ju inte riktigt så, jag fick i alla fall hela 1200 kr, vissa fick 1500 kr och vissa 800 kr o.s.v., ja, så som sagt mer blev det inte. Men jag är i alla fall glad att debatten inte tog slut där, utan att den fortsätter, nu mest åt att lärare har alldeles för mycket administrativt arbete som måste göras. Lärarförbunden har räknat ut att lärare har ca 15 min att planera för varje lektion, ja ni hör ju själva vilka det är som blir lidande, eller? Nej, nu är det så att lärare lägger mycket mer tid än så på planering, men det gör de utanför sin arbetstid, kvällar, helger och lov istället.

Lov ja, det får man höra väldigt ofta, ni lärare har det så bra med en massa lov. Jag brukar endast vara helt ledig på sommarlovet, som vi dessutom har arbetat in under året, eftersom vi har arbetstid 45,5 tim varje vecka. De andra loven går åt till att dokumentera och utvärdera det som varit och planera och skriva pedagogiska planeringar för det som kommer och så ska vi dessutom skriva skriftliga omdömen i varje ämne efter varje avslutat period. Nu är det just skriftliga omdömen, som politikerna har gett förslag att ta bort fr.o.m. år 6 t.o.m. år 9 och, eftersom de ändå får betyg och ev. minskas ner till en gång per läsår i klasserna under. Det ska bli spännande att se vad det blir av detta.:) Nu tycker jag personligen att skriftlit omdöme när du får betyg inte behövs, men i klasserna under är det väldigt bra för både lärare, elev och förälder att veta vad som behöver arbetas med mer för att nå kunskapskraven i år 6.

Nu var det ju inte alla som gillade det jag skrev här när det gällde detta med lärarlöner och då säger jag som sist, läs inte detta då:) Jag fick en kommentar om att jag borde fatta att det är läkare som ska ha högre lön, för om vi inte hade läkare vart skulle vi då gå när vi var sjuka. Jag har funderat lite på det, och det är ju så att har vi inte bra lärare så får vi aldrig några läkare, så det så!!!!!!!!

"Retar du dig på saker som är små, är du väl inte större än så"

Kramar till er trogna bloggläsare!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...