tisdag 5 december 2017

1:a advent med både lussebak och rock´n roll!

Jag sitter här och myser i vår nya sköna soffa, smuttar på lite glögg samtidigt som jag fortfarande kan känner saffransdoften från helgens lussebak, ljusen är tända och leendet är kvar på läpparna från helgens firande av första advent med familjen. Vi hade det så mysigt och vi hann med både det ena och det andra den här helgen...

Här hemma har det stökats och bökats, stjärnor och ljusstakar är på plats, dukar strukna och pålagda, små julgrupper fixade och lussebullarna är klara :) Vi hann med en träff med mat med hela familjen och det är som alltid trevligt. Jag har även varit ute och pyntat i torpet med Johanna... Lussebullarna bakade jag tillsammans med barn och barnbarn och det var himla mysigt, det kändes lite som förr när tjejerna och jag alltid bakade tillsammans, men nu har vi utökat lite :) De minsta barnen var så himla duktiga och T var med från start och gjorde degen med mormor och sedan var de med enda tills de skulle in i ugnen :) Så klart ljöd julmusiken i köket för fullt...
Några av mina adventsgrupper!
Och så torpmys och pyntande!
 Var ute och plockade granris, mossa m.m. med min favoritkille!
Alla  helger med början av december spelar Dick på julborden Hulingen, så om jag ska träffa honom något får jag åka ner och rocka lite. Det var precis vad vi gjorde, Johanna, Nicke och jag i lördags, så himla roligt och ett himla drag när Wild Rover och Sator körde sista seten tillsammans, en blandad kompott av båda bandens låtar och i år även en hel del klassiker, vars artister någon gång spelat i Hultsfred, allt från Olle Ljungström, Torson, Docenterna till Magnus Uggla :) En riktigt rolig kväll med dotter och svärson :) Rekommenderar er alla att åka ner på eftersläppet (ca 21.30) och rocka loss och bli lite nostalgiska :)
 Wild/Sator!
Trummisen syntes knappt bakom alla som stod på scenen!
Heikki ute och spelar på borden!
 Efterfest i logen :) 
 En galen Heikki!
Nu är det knappt 3 veckor kvar av terminen, och vi ska hinna med massor :) I år är det också vår tur att lussa på skolan, så det tränas för fullt, så klart har vi tänt ett ljus och pratat om advent. I år har vi i år 5 en snällkalender, vilket innebär att varje dag läses det ett uppdrag om att göra något snällt t.ex. idag skulle de ge bort leenden och se vad det gav för resultat, i fredags skulle de sätta upp positiva budskap på skolan. Det var så roligt att läsa en massa fina saker på post-it lappar lite överallt på skolan. Kalendern är från Friends och den är framtagen av lärare och ska förbygga mobbning och trakasserier, ett riktigt bra initiativ tycker jag.

Leendet på läpparna sitter kvar fortfarande, för nu har jag precis läst om ny topplacering för svenska elever vad gäller läsförmåga och attityder till läsning. Resultatet i PIRLS för svenska fjärdeklassare presenterades idag och Sverige var tillbaka på samma nivåer som 2001, då vi var med för första gången. Det var ett glädjande besked, eftersom vi föregående år bara blivit sämre och sämre, så nu är det dags att prata positivt om svensk skola igen, det behöver för både lärare och elever som kämpar och sliter. Jag har så motiverade elever så detta kommer säkert glädja även dem :)

Ha det gott fin bloggvänner!
/Marie

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...