fredag 2 juni 2017

En salig blandning av roligheter!

Nu är det helg igen och ytterligare en långhelg väntar....:) Man hinner liksom inte med, vet knappt vad det är för en dag. Förra helgen var ju dessutom helt gudomlig, rena sommaren och jag njöt för fullt av både av ledighet och det fina vädret och så klart av att bara umgås med mina nära och kära. Det har liksom varit en salig blandning av roligheter och nyttigheter :) Vi börjar med Kristi himmelsfärdsdagen, då var Elina och jag först i Tuna för att se på lokala hopptävlingar. Men vi var inte så länge så vi såg bara ponnyerna.
Sedan åkte vi hem och hämtade barnen och åkte till världens bästa park ALV, premiär för i år :) Så himla härligt....:)

Vilken härlig premiärdag vi fick med dessa härliga ungar :)

Helgen fortsatte med roligheter och lördagen var också en riktigt härlig dag då vi började med att fira Nickes födelsedag i Fågelhem, för att vidare ta en cykeltur till bryggan på tu man hand :)
Vi hade med oss lunch och så lite cava att njuta av i solen :)
Så här bra hade vi det :)

Förra veckan var kort och det var bara 3 arbetsdagar och sedan började jag denna vecka med att åka till Stockholm på den första träffen inför handledaruppdraget som jag fått tillsammans med 4 pedagoger till i kommunen :) Det verkar vara så himla bra så jag ser verkligen fram emot uppdraget...:)

Jag åkte redan till Stockholm på söndagskvällen med detta gäng. Vi tänkte väl inte riktigt på att det var fler än vi som skulle till Stockholm efter en långhelg, så det tog nästan 5 timmar :( Men som sagt med detta roliga gäng behövde man inte vara ledsen... Väl framme så gick vi till Gamla stan för en god pasta på Vapiano :)
Efter e solig promenad måndag morgon var det dags att inta Munchenbryggeriet för första handledarträffen..
Vi var så nöjda och belåtna efter en mycket givande, men intensiv dag. Måndag kväll bar det av hemåt och det gick betydligt snabbare, men vi stannade ändå för en bit mat i Linköping. Denna vecka har verkligen varit intensiv, inte varit en lugn stund, för det har varit utöver det vanliga arbetet varit flera möten och APT där jag stod för en liten föreläsning om sextrakasserier på nätet. Allt är utifrån Caroline Engvall, både hennes böcker, inlägg och föreläsningar. Jag känner verkligen att detta är ett så viktigt ämne och att vi pedagoger kan göra mycket, dels måste vi prata mer om detta i skolan, samt att vi måste vara lyhörda för hur våra elever mår och kanske upptäcka innan det gått för långt t.ex. att de skickat bilder på nätet och börjar bli hotade för att de inte längre vill ställa upp. Detta är så mycket vanligare än vi tror och det kan börja väldigt långt ner i åldrarna. Caroline har mött hundratals tjejer och även pojkar som mår mycket dåligt och av detta har de börjar missbruka sex som ett ångestdämpande medel, de vill förnedra sig själva för de mår så dåligt...
Carolines böcker är alla värda och lärorika att läsa trots att de är väldigt grymma!
Tecken vi kan se!
 
Ja, men inte var det nog med detta utan i torsdags var det dags för en utomhuspedagogikdag i vår skolskog Hörestadhult..Vi cyklade ca 5 km med 45 elever :) Väl där ute hade vi både praktisk matematik, drama, engelska och ett gäng som stod för matlagningen :) Det kan väl inte bli bättre än att flytta ut lektionerna i naturen en solig junidag...:)
Uppskatta vikt!
 Uppskatta volym!

Torsdag kväll fick jag tyvärr åka till ridningen utan Elina igen. Efter en långvarig lunginflammation har hennes mage börjat krångla igen :( Jag hade trots allt en väldigt bra kväll, då jag först tänkte strunta i att åka för jag kände mig helt slut  efter denna intensiva vecka. Men jag säger bara det var en kväll på Rosa kan göra :) Det var länge sedan det gick så bra med henne, för omväxling skull var hon relativt lugn så det gick att jobba med henne och ställa lite krav. När jag åkte hem var jag inte ett dugg trött och mådde toppen i både kropp och själ. Tyvärr är det bara en lektion kvar av terminen och det dröjer kanske flera månade innan jag är på hästryggen igen.
Känner mig inte så katig minsann :)
Som sagt nu är det helg igen och jag är ledig 4 dagar och sen är det dags för kurs för handledaruppdraget i Växjö, vilket innebär två dagar i skolan nästa vecka, galet för sedan är det bara en vecka kvar innan skolavslutning... Snacka m att tiden sedan jag kommit hem gått i rasande fart..

Kram och njut av er ledighet alla fina bloggläsare!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...