lördag 7 november 2015

Glädjefylld vecka!

Nu har hela arbetsveckan efter lovet nått sitt slut. Veckan har gått väldigt fort, men väldigt bra.. Vi har kommit igång med NP i svenska och matematik och jag tror att de elever som hunnit att genomföra dem ändå tyckt att det inte var så farligt och flera blev positivt överraskade, för de tyckte det gick över förväntan :) I måndags fick de förbereda sig på att skriva stödord till en muntlig redogörelse om "Min favoritmat". Sedan är det en samtalsdel där de först får lyssna på ett utdrag ur en bok och sedan får eleverna i sin grupp diskutera utifrån frågor, och jag säger bara det, Oj, vilka diskussioner jag har fått lyssna på, imponerande:)

Sedan hade vi också ett trevligt föräldramöte i onsdags. Det var info om nuläge, NP, Sociala medier, läxor, prov, betyg, Hörestadhult m.m. Sedan avslutade föräldrarna med att prata om sin kommande klassresa, som de helt och hållet styrt med själva :)

Veckan har förutom jobb inneburit träning på polisstationen med Dick, där jag cyklade på crosstrainern så svetten rann, plus att jag körde lite armar, ben och mage :) Det var länge sedan jag var där och jag tror att det blir nog det istället för Friskis fram till jul... Sedan har jag varit med om en ny erfarenhet vad gäller ridningen och det var Zuriosa, eller Rosa som hon kallas. Jag har ju sagt att jag denna termin mest ridit stor häst, men här snackar vi stor häst, för Rosa måste vara över 1, 70 i mankhöjd. När jag skulle tränsa gick det inget vidare för dessutom körde hon upp huvudet och jag nådde verkligen inte upp. Dessutom är hon en ganska fin och tjurig dam, vilket jag märkte när jag skulle sadla :) Så det hela började med att jag var sen in i ridhuset, de andra hade redan hunnit upp på sina hästar och börjat skritta. Men väl uppe på Rosa efter ytterligare en omsadling :) så var hon riktigt trevlig. En känslig dam att rida och mycket mjukare än PW som jag ridit en hel del. Hon blev dessutom väldigt pigg på slutet för vi gjorde övningar som att fatta galopp vid medellinjen och efter ett halvt varv sakta ner till trav igen, och detta bukar medföra rätt pigga hästar och Rosa ville gärna fortsätta galoppera vid minsta lilla rörelse jag gjorde med skänklarna. Jag måste säga att min ridning är en sysselsättning som jag mår riktigt bra av, avstressande och en balsam för själen...

Veckan avslutade jag på bästa sätt med en thaimassage, så himla avkopplande och behövligt :) Jag hann också träffa mina barnbarn som jag inte sett på en hel vecka :) Så jag fick lite gos och mys med dem när Elina var uppe och hälsade på en snabbis....En annan trevlig sak som förgyllde denna fredag var att i brevlådan låg min fotobok "Koh Lanta 2015", åh vilka underbara minnen och jag kände en värme inombords när jag tittade igenom den.
Kvällen avslutade vi med god fläskfilé med kantareller, körsbärstomater, kantarellfond och grädde med broccoli och en god sallad till och till det så klart ett par glas rött vin. Denna fredag slog vi även till med en god efterrätt, mango, hallon, granatäpplefrön, med grädde och valnötter på toppen :)


Nu tar vi helg fina bloggvänner!


Kram Marie!


Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...