onsdag 17 oktober 2012

redo eller inte??

Hej hopp!
Nu känner jag mig alldeles fullärd och beredd att sätta betyg på mina sexor, .....eller inte:( Vi har alltså idag varit på Skolverkets konferens angående betyg och bedömning för år 6. Visst kom de med väldigt många kloka ord och hjälp på vägen, men tyvärr får man ju inte den där riktiga vägledningen som t.ex. "HUR" ska vi göra då. De kommer med en massa käcka tips om att filma och ta kort för att dokumentera och även viktigt att eleverna själva ska få välja hur de ska bedömas... Jättebra alltså, så klart man vill, men hur ska det fungera om jag alltid har 18 av 23 elever som alltid vill göra slutuppgifterna muntligt? Var ska jag få den tiden ifrån? Var ska jag få tiden till att springa runt och filma och ta kort när de ska bedömas? Det låter så himla enkelt, men det är så mycket svårare i verkliga praktiken.

Det finns även otroligt mycket hjälp med bedömningsunderlag, filmer, böcker m.m. att läsa och även elevexempel som man kan både titta på och jobba med eleverna, men åter igen "TIDEN". Som för övrigt är rektorns ansvar att se till att vi får, mycket av hela organisationen med betygsättningen är rektorns ansvar. Jag har nog kommit på att jag hoppar över det där med rektorsjobbet i framtiden, men jag skulle kunna tänka mig att arbeta på Skolverket :) :)

God natt alla fina bloggvänner!
Kram Marie!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...