söndag 30 april 2017

Caroline Engvalls engagemang!

På Lanta har jag lärt känna en fantastisk människa på alla vis. Hon heter Caroline Engvall och hon är först och främst förälder till elever på skolan och hon är gift med Johan Engvall som jag för övrigt var hemma hos och gjorde chokladpraliner :) Caroline är också journalist och författare, men hon har också ett otroligt engagemang för barn och ungdomar som blir utsatta på nätet vad gäller övergrepp och sextrakasserier. Hon informerar också mycket om detta genom föreläsningar, poddar, samt att hon ger sig in i olika forum som nyhetsmorgon, nyheterna, radio m,m. Dessutom jobbar hon stenhårt för en lagändring, att det ska gälla samma regler på nätet som i verkligheten t.ex. som våldtäkt. Caroline har just nu varit väldigt teveaktuell med anledningen av Facobookvåldtäkten.
Caroline har för övrig skrivit boken Virtuell våldtäkt - om unga och sexbilder på nätet, men dessutom 14 år till salu, Skamfläck och Skuggbarn och alla fyra är sanna.Hon har träffat dessa ungdomar som berättat sin tragiska historia om hur de kommit in i sexhandel och sexmissbruk av olika anledningar och de har alla väldigt svårt att ta sig ur detta. Alla böcker är väldigt grymma och förnedrande, men ändå kan man inte sluta att läsa. Helt enkelt böcker som berör. Jag måste erkänna att innan jag lyssnat på Carolines föreläsningar och läst hennes böcker hade jag inte en susning om detta, om att så många barn och ungdomar missbrukar sex på detta sätt och framför allt att det är så vanligt. Jag tycker verkligen att ni ska läsa hennes böcker. Nu kommer hon dessutom ut med hennes första skönlitterära spänningsroman som heter Ärren vi bär och ska vara en riktigt otäck historia som likaväl kunde ha varit en sann. Boken släpps 18 maj.... :)



Caroline riktar ofta sina föreläsningar direkt till barn o ungdomar på skolor, men också till pedagoger. Det är ett otroligt viktigt ämne att ta upp på alla skolor. Barn måste veta att de har rätt till att säga stopp och veta vilka delar på kroppen som är privata. Alla barn vill inte kramas och då måste de kunna få säga stopp..... Vi måste också informera om vilka konsekvenser de kan få om man börjar lägga ut bilder på nätet och eller chattar med okända personer. Det finns bra material som man kan använda i undervisningen Safeselfie.se och Intetillsalu.se och så även Nätsmart från Rädda barnen.

Alla kan vi göra skillnad, tänk på det!!! Prata om detta till alla barn och ungdomar i din närhet. Tala om att ingen har rätt att göra något med din kropp om du inte vill och att de då ska prata med någon vuxen som de har förtroende för, det är inte dem som gör fel.......

Jag beundrar Caroline Engvall för den fantastiska människa som hon är och som brinner för detta viktiga ämne och nu även fått mig medveten om detta viktiga ämne, som jag i min tur nu måste sprida vidare på olika sätt. Tack Caroline, vi behöver flera med ditt samhällsengagemang!!!!! :)

Kram Marie!


Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...